Energetska efikasnost
Greenwashing u organizaciji događanja: zašto hrvatski MICE sektor treba više kontrole?
Greenwashing, odnosno lažno prikazivanje inicijativa kao ekološki odgovornima, postaje sve češći problem u industriji događanja. I dok mnogi organizatori promoviraju svoja događanja kao “zelena” ili “održiva”, sudionici često ostaju zbunjeni stvarnim utjecajem tih događanja na okoliš. Hrvatska još uvijek nema jasne mehanizme za provjeru i regulaciju takvih tvrdnji, što ugrožava povjerenje sudionika i smanjuje stvarni doprinos održivosti.
Upravo zato smatram da je uvijek bitno analizirati problem pred sobom i ponuditi adekvatna rješenja. Tko zna, možda netko i primjeni ova rješenja, te ćemo napokon jednog dana moći reći kako postoje mehanizmi provjere ovakvih tvrdnji i usporedba sa stvarnim stanjem u praksi.
Što je Greenwashing i kako se pojavljuje u događanjima?
Greenwashing podrazumijeva korištenje marketinških trikova za stvaranje dojma da su proizvodi, usluge ili događanja ekološki prihvatljiva, iako to zapravo nisu. U kontekstu događanja, greenwashing se može manifestirati na nekoliko načina:
- Lažne tvrdnje o materijalima: Organizatori tvrde da koriste biorazgradive materijale, ali ne osiguravaju njihovu pravilnu obradu.
- Preuveličane tvrdnje o neutralnom ugljičnom otisku: Promocija “ugljično neutralnih” događanja bez transparentnog izvještavanja o metodologiji kompenzacije.
- Korištenje “zelenih” simbola bez pokrića: Uporaba riječi poput “eko”, “zelena” ili “održiva” bez konkretnih dokaza.
Zašto je potrebna stroža kontrola u Hrvatskoj?
Hrvatska, kao dio Europske unije, ima pristup zakonodavstvu koje se bavi pitanjem održivosti, ali provedba na lokalnoj razini često izostaje. Evo nekoliko razloga zašto je važno uvesti strožu kontrolu:
- Zaštita povjerenja sudionika: Kada sudionici shvate da su bili zavedeni greenwashingom, povjerenje u organizatore i brend ozbiljno se narušava.
- Poticanje stvarne održivosti: Transparentni standardi i regulacije motivirali bi organizatore da implementiraju stvarne ekološke prakse, a ne samo da ih simuliraju.
- Podudarnost s europskim standardima: Hrvatska treba osigurati da njena događanja prate najbolje europske prakse i standarde.
- Edukacija publike: Jasno komuniciranje o stvarnim inicijativama pomaže educirati širu javnost o održivosti.
Kako uspostaviti bolju kontrolu?
Uvođenje certifikacijskih standarda:
Organizacija događanja trebala bi biti povezana s certifikacijama koje dokazuju stvarnu održivost. Primjeri takvih certifikata su ISO 20121 za održiva događanja ili lokalni standard prilagođen specifičnim potrebama Hrvatske koji već postoji, a radi se o Green Leaf Excellence standardu.
Njegova baza su ISO 20121, britanski i austrijski certifikat za održiva događanja, ali je prilagođen uvjetima na našem tržištu i našem zakonodavstvu. Kako se mijenjaju kriteriji ostalih certifikata i dodaju novi uvjeti, tako se ažurira i ovaj certifikat, te napreduje svakim novim ažuriranjem kriterija.
Transparentno izvještavanje:
Organizatori bi trebali objavljivati detaljne izvještaje o svim poduzetim inicijativama, uključujući metodologije za kompenzaciju ugljičnog otiska, upravljanje otpadom i suradnju s lokalnim dobavljačima.
Edukacija organizatora:
Osiguravanje edukativnih programa za organizatore kako bi razumjeli razliku između stvarne održivosti i marketinških trikova.
Praćenje i kazne:
Uspostavljanje regulatornog tijela koje će pratiti tvrdnje o održivosti i izricati kazne za lažno oglašavanje.
Greenwashing u događanjima ozbiljan je problem koji ugrožava povjerenje sudionika i smanjuje stvarni doprinos održivosti. Uvođenjem strožih standarda, transparentnim izvještavanjem i edukacijom organizatora, Hrvatska može postati predvodnik u organizaciji održivih događanja. Ključ je u odgovornosti i iskrenosti prema okolišu i zajednici.
Upravo zato, snažno savjetujem da se informirate, educirate, te bez obzira na kojoj ste strani u organizaciji događanja (klijent, dobavljač ili organizator, sudionik) znate kako i na koji način se organiziralo događanje čiji ste dio i vi.
Autor teksta: Maja Bosanac Domijan, vlasnica i organizatorica održivih događanja u Eventfulu
-
Novosti4 tjedna prije
Objavljeni rezultati natječaja za Dom zdravlja Zagreb, društveni dom i knjižnicu u Vrbani
-
Arhitektura4 tjedna prije
projekt: OFIS arhitekti – Život na razini mora
-
Promo4 tjedna prije
Nordijska jednostavnost, prirodna elegancija i dugovječnost fasade
-
Novosti4 tjedna prije
Urania: Održiva Ura – ESG u fokusu
-
Promo3 tjedna prije
GROHE Rainshower Aqua Pure spaja dizajn i wellness
-
Interijer3 tjedna prije
projekt: Prva zagrebačka slastičarnica Crna Ovca u Martićevoj ulici
-
Novosti3 tjedna prije
Sajam koji spaja održivost, inovacije i poslovni potencijal – Ambienta 2025
-
Promo3 tjedna prije
illbruck MULTI-LAYER tehnologija – nova generacija kompresijskih traka