Connect with us

Arhitektura

Kreativna Ura: Prostorne priče

Kreativna Ura: Prostorne priče, održana u Uraniji – prostoru kreacije, otvorila je pitanje narativa kao temeljne strukture arhitekture, uz gosta Nenada Vukušića, copywritera čiji rad istražuje slojevite odnose prostora, forme i značenja.

Vukušić je autor narativa iza niza zapaženih arhitektonskih i turističkih projekata – od hostela Goli+Bosi, preko hotela Amarin (za koji je, zajedno s Damirom Gamulinom i StudiomUP, nagrađen Grand Prixom HDD-a 2018), do recentnog imenovanja hotela Stellar za Maistru.

U dinamičnom satu predavanja i razgovora, Vukušić je kroz vlastite realizirane projekte ponudio argument da arhitektura nije samo prostorna disciplina, već i komunikacijski medij koji, slično književnosti ili filmu, posreduje priče i oblikuje kolektivna sjećanja.

Posjetitelji na Kreativnoj Uri: Prostorne priče, Nenad Vuksić / photo: Denis Lepur
Posjetitelji na Kreativnoj Uri: Prostorne priče, Nenad Vuksić / photo: Denis Lepur

„Ljudska je vrsta programirana za priče. One su naš mehanizam razumijevanja svijeta,” istaknuo je Vukušić u uvodu. Iz te premise proizašlo je niz primjera kako arhitektonski projekt može istovremeno biti narativno sredstvo i oblikovanje prostora.

Prikazani su projekti u kojima je hostel transformiran u turistički vodič, drugi u kojem su zvukovi flore i faune Brača pretočeni u arhitektonski izričaj kroz onomatopeju, projekt koji poziva na igru i istraživanje, te koncept interijera koji simulira svemirsku stanicu.

Ono što povezuje ove projekte jest namjera da se prostor pretvori u iskustvo koje korisniku prenosi slojevite informacije, emocije i identitet mjesta.

Jedna od ključnih teza večeri bila je granica između narativa i brendinga. Vukušić odbacuje kritiku da prostorni narativi banaliziraju arhitekturu ili je infantiliziraju. Naprotiv, smatra da je jednostavna, čitljiva komunikacija neophodna kako bi arhitektura bila inkluzivna i razumljiva široj publici, a ne tek hermetični diskurs unutar struke.

Posebno kritički osvrnuo se na interpretacijske centre, ukazujući na njihovu čestu slabost u preopterećenosti informacijama i zanemarivanju ljudske dimenzije prostora.

„Na nekoliko kvadrata zida pokušava se ispričati povijest cijelog grada ili regije. U tom labirintu teksta i slika prostor gubi svoju osnovnu ulogu: biti medij kroz koji se krećemo, boravimo i osjećamo,“ upozorio je.

Kreativna Ura: Prostorne priče, Nenad Vuksić / photo: Denis Lepur
Kreativna Ura: Prostorne priče, Nenad Vuksić / photo: Denis Lepur

U raspravi s publikom otvorena su i pitanja kako arhitekti mogu učinkovitije komunicirati s investitorima i korisnicima. Vukušić je naglasio da je jedna od najvećih slabosti struke sklonost nepotrebnom kompliciranju komunikacije, dok bi je upravo trebalo pojednostaviti kako bi arhitektonske ideje bile jasnije i uvjerljivije prezentirane.

U duhovitom tonu, osvrnuo se i na pitanje o hotelu Andrija, čiji je modernistički korpus dekoriran reljefnim figurama životinja, rekavši: „Treba pitati djecu koja ondje borave s roditeljima. Svejedno je što ja mislim.“ Time je otvorio važnu temu – vrijednost arhitekture mjeri se iskustvom korisnika, a ne samo stručnim sudom.

Večer je zaključena tezom kako bi svaki arhitektonski projekt trebao biti promatran kroz prizmu brendiranja – ne samo u komercijalnom smislu, već kao oblikovanje identiteta mjesta i njegova narativa. Kao paradigmatski primjer naveo je zagrebački projekt Franc, koji je, kako kaže, „izbrisao marljivo ispisanu priču Kamenskog koja je dotad oblikovala identitet mjesta, nametnuvši novi narativ prije nego što je išta fizički sagrađeno.“

Kreativna Ura s Nenadom Vukušićem otvorila je pitanje: je li arhitektura tek kompozicija materijala, oblika i funkcija ili, naprotiv, medij koji kroz prostorne narative utječe na društvo, kulturu i način na koji gradove percipiramo i živimo?

Posjetitelji na Kreativnoj Uri: Prostorne priče, Nenad Vuksić / photo: Denis Lepur
Posjetitelji na Kreativnoj Uri: Prostorne priče, Nenad Vuksić / photo: Denis Lepur

O Uraniji

Urania – prostor kreacije, prostor je posvećen kreativnom djelovanju, a posebice onom koje propituje sebe, društvo, svijet.

Kao prostor kreacije posebnu pažnju posvećuje kreativcima svih struka, u nastajanju ili već prepoznatima, koji su društveno angažirani, te razvoju publike kroz edukaciju i razmjenu iskustava i mišljenja.

Svojim programskim pristupom veliki naglasak stavlja na promoviranje izvrsnosti u svim područjima ljudskog djelovanja, pristupačnost i demistifikaciju umjetnosti i kulture te brisanje umjetno stvorenih granica između stručnjaka i publike.

Temeljna vrijednost Uranije je osnaživanje i stvaranje zajednice kroz integraciju raznih vidova kreativnog djelovanja, suradnju stručnjaka i publike te otvaranje mogućnosti za zajedničko stvaranje nove vrijednosti. Stvaranjem nove vrijednosti Urania postaje prostor kreacije.

Više informacija pronađite na urania.hr.

urania logo

Popularno